کد مطلب:48860
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
قرائت شاذ چگونه قرائتي است؟ آيا قرائت شاذ صحيح است، چرا؟
1. در تعريف قرائت شاذ، مطالب گوناگوني بيان شده است، از جمله اين كه:
قرائتي است كه سند آن، صحيح نباشد به اين معني كه شخص عادل و ضابطي از مانند خود و به دينسان تا پيامبر اسلام6 آن را نقل نكرده باشد.(ر.ك: پژوهشي در تاريخ قرآن كريم، دكتر سيد محمد باقر حجتي، ص 381، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.) يا قرائتهايي است كه مورد اعتنا و توجه قرار نگرفتهاند.(ر.ك: قرآن در اسلام، علامه طباطبايي;، ص 211، دارالكتب الاسلامية) و يا قرائتي كه متواتر نباشد را گويند چه اين كه فرد ثقهاي آن را نقل كند ويا فرد غير ثقه و يا اين كه از قول آن فرد ثقه شهرت پيدا شود يا اينگونه نباشد.(ر.ك: علوم القرآن عند المفسرين، مركز فرهنگ و معارف قرآن، ج 2، ص 65، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.)
2. همان گونه كه اشاره شد، قرائت شاذ، قرائتي است كه در قرآن بودنش شك و حتي در قرآن نبودنش يقين داريم; بنابراين چنين قرائتي صحيح نبوده وقرائت به آن در نماز جايز نميباشد.(ر.ك: علوم القرآن، عند المفسرين، همان، ج 2، ص 67ـ72.)
3. دانشمندان علوم قرآني، براي پذيرش و يا ردّ يك قرائت و به عبارتي ملاك قرائت صحيح و شاذ، ضابطههايي را بيان داشتهاند كه ملاك صحت يك قرائت در نزد بعضي محققين عبارت است از: الف) موافقت با ثبت معروف ميان مسلمانان در ماده، صورت و محلّ كلمه، همان گونه كه ميان مسلمانان گذشته و حال معهود بوده است. ب) موافقت قرائت با قواعد افصح عربي و ادب عربي. ج) عدم معارضه قرائت با دليل قطعي، خواه دليل عقلي باشد يا سنّت متواتر و يا روايت صحيح الاسناد و مورد قبول امامان قرائت.(ر.ك: التمهيد، آيت اللّه معرفت، ج 2، ص 122ـ154 دفتر انتشارات اسلامي.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.